انتشارات, مقاله ها

برجام و بیداری ملی در ایرانیان

جمعی میگویند چرا مخالفین داخلی برجام، در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نه تنها قطعنامه های آژانس و شورای امنیت ، که جملگی مصیبت تاریخی علیه منافع ملی ایران بود، را نه تنها چنین موشکافی نمیکردند، بلکه یا ساکت بودند و یا آنها را کاغذ پاره ای معرفی نموده و یا حتی بعنوان پیروزی ایران قلمداد میکردند.

من ضمن اینکه این انتقاد را وارد میدانم، لاکن بررسیهای کارشناسی فعلی مخالفین ، هر چند کاملا نامتعادل ، را به نفع جمهوری اسلامی میدانم. فاجعه زمانی بود که قطعنامه های پی در پی فاجعه بارترین تحریمهای تاریخ علیه ایران صادر میشد و در داخل هیچ صدای اعتراضی بلند نشد، اگر کسی هم انتقاد یا اعتراضی میکرد فورا متهم میشد تا جایی که در کشور شنیده شد که باید بخاطر تحریمها شکر کنیم و دعاکنیم این تحریمها بیشتر شود.

برجام فصل جدیدی را در بیداری ملی ایرانیها نسبت به قطعنامه های بین المللی گشوده است. امروز در  ایران شاهد تحولی هستیم که از نظر من کاملا در راستای منافع ملی ایران است زیرا که حالا دیگر کلمه به کلمه قطعنامه های بین المللی توسط مخالفین و موافقین بررسی و در سطح رسانه ها این چنین گسترده بحث میشود.

امروز مخالف و موافق اجماع دارند که تحریمها مضر بوده و باید برداشته شود. امروز مخالف و موافق، مصوبات سازمانهای بین المللی  را مهم و برای منافع ملی ایران تعیین کننده تلقی میکنند، نکات منفی و مثبت را موشکافی و مسئولین وافکار عمومی ایران را آگاه و به دنیا هم نشان میدهند که ایران یک جامعه هوشیار و زنده دارد.

دولت آقای روحانی این تحول را به فال نیک بگیرد و مخالفین و موافقین را در موشکافی گزارشها و قطعنامه های بین المللی ، هر چند با نیتهای سیاسی متفاوت، تشویق کند. این واقعه میمونی است که در آینده مصونیت بالایی در پیشگیری از تصویب قطعنامه های بین المللی مخل منافع ملی ایران ایجاد خواهد کرد.

ادامه مطلب

برجام و بیداری ملی در ایرانیان – حسین موسویان – روزنامه ایران – سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴